Integracja

Opublikowano: 2021-11-10 22:00, Numer artykułu: 46058 , Autor: I.Gabrych

Rewalidacja w Szkole Podstawowej nr 18

 

W naszej szkole każdy uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi objęty jest zajęciami rewalidacyjnymi. Celem zajęć są działania, które przy stosowaniu specjalnych metod i środków zmierzają do umożliwienia dzieciom jak najlepszego rozwoju fizycznego i psychicznego i przystosowania do społecznych zadań pomimo istniejących braków.

 

Kierunki działań rewalidacyjnych:

 maksymalne rozwijanie indywidualnych możliwości dziecka

 wzmacnianie i usprawnianie uszkodzonych sfer psychicznych lub fizycznych

 wyrównywanie i zastępowanie deficytów biologicznych i rozwojowych.

 

Zadaniem rewalidacji indywidualnej jest przywrócenie uczniom możliwości uczestniczenia w życiu społecznym, kulturalnym oraz przygotowania do pracy dającej podstawę do zarobienia i utrzymania się materialnego w przyszłym dorosłym życiu. Każdemu uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego organizujemy zajęcia rewalidacyjne. Mogą to być, w zależności od zdiagnozowanych potrzeb ucznia, zajęcia:

 rozwijające,

 kompensujące,

 korygujące,

 usprawniające,

 terapeutyczne,

 wyrównujące

 

Zajęcia rewalidacji indywidualnej mają wyrównać zaniedbania pedagogiczne oraz wynikające z nich braki w nauce, a także poprzez odpowiednie ćwiczenia usunąć wady i zaburzenia mowy, rozwijać procesy poznawcze, tj. spostrzeganie, uwagę, myślenie itp., usprawniać koordynację ruchową oraz usuwać trudności w czytaniu, pisaniu i liczeniu. Zajęcia te dodatkowo powinny eliminować wady postawy, a poprzez psychoterapię łagodzić i usuwać zaburzenia emocjonalno-uczuciowe. Zasady jakimi kierujemy się w ramach pracy rewalidacyjnej nie odbiegają od podstawowych zasad pedagogiki specjalnej uwzględniają jednak specyfikę zajęć indywidualnych. Wyodrębniają następujące zasady reedukacji: Możliwie pełna indywidualizacja pracy z każdym dzieckiem. Stawianie zadań dostosowanych do możliwości dziecka i zapewnienie warunków do poprawnego wykonywania ćwiczeń. Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych, od prostych do bardziej złożonych. Zapewnienie warunków do utrwalania prawidłowych umiejętności i likwidowania niekorzystnych nawyków. Dostosowywanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń do wydolności dziecka. Mobilizowanie dziecka do wykonywania zadań poprzez stosowanie różnorodnych form ćwiczeń. Podstawowe zasady rewalidacji: Zasada akceptacji, zgodnie z którą dziecko ma inne potrzeby oraz prawo do szczególnej pomocy; Zasada pomocy, która ma na celu aktywizację sił biologicznych i usamodzielnienia się; Zasada indywidualizacji, która zakłada konieczność dostosowania treści kształcących, metod, środków i organizacji nauczania do możliwości indywidualnych w celu optymalnego rozwoju; Zasada terapii pedagogicznej - mając na uwadze tę zasadę powinniśmy dbać o eliminowanie poczucia lęku, niepewności, dążyć do harmonijnego rozwoju dziecka, na tej bazie kształtować właściwą motywację ucznia w podejmowaniu dalszych wysiłków w nabywaniu wiadomości i umiejętności. Znajomość potrzeb dziecka, ich specyfiki i nasilenia, poznanie środowiska, z którym jest ono związane i współzależne od niego, to podstawowe warunki przy planowaniu i organizowaniu programu rewalidacji przez nauczyciela. Podczas zajęć rewalidacji indywidualnej nauczyciele stosują zindywidualizowany sposób postępowania rehabilitacyjnego zmierzający do zmniejszenia lub usunięcia odchyleń od normy i zaburzeń w jakimś zakresie, np.: procesów orientacyjno-poznawczych, myślenia i mowy, koordynacji wzrokoworuchowej, sprawności manualnych, zaradności, sprawności motorycznej i innych.

 

mgr Katarzyna Renk