Rada rodziców

Opublikowano: 2021-11-21 20:22

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI w Zespole Szkół nr 8 w Bydgoszczy

 

§ 1

Pierwszy kontakt szkoły z rodzicami

1. Szkoła w II semestrze każdego roku szkolnego –organizuje dzień otwarty –„Szkoła otwarta na sukces", dla rodzice uczniów, ubiegających się o przyjęcie do szkoły. Za organizację „dni otwartych" odpowiedzialny jest Zespół Nauczycieli Kształcenia Zintegrowanego. Podczas „dni otwartych" rodzice uzyskują podstawowe informacje o szkole: misja szkoły, wizja szkoły, wizja absolwenta, tradycja szkoły, osiągnięcia (rozdawane są ulotki, przygotowana jest prelekcja multimedialna) prezentacja różnorodnych zajęć, pokazy umiejętności uczniów, wystawy prac uczniów, spotkania z nauczycielami, i dyrekcją.

2. Dyrektor organizuje spotkania dla rodziców uczniów, którzy będą uczęszczali do klas: pierwszych szkoły podstawowej. Szkoła udziela rodzicom pełnych informacji dotyczących wymaganych podręczników i realizowanych programów. Informacje, o których mowa w pkt 2 a przekazywane są w następujący sposób: · pisemnie –ogłoszenia umieszczone w widocznych miejscach szkoły (tablice ogłoszeń) · w trakcie spotkań z rodzicami · na stronie internetowej szkoły

§ 2

Rozpoznanie potrzeb i oczekiwań rodziców.

1. Na pierwszych zebraniach z rodzicami klas I (początek września) wychowawcy zbierają od rodziców informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania dziecka w szkole

2. Dyrektor szkoły planuje przed rozpoczęciem roku szkolnego terminy wszystkich zebrań i konsultacji dla rodziców. Terminy te podane są na pierwszych zebraniach z rodzicami i na stronie.

3. Okazją do rozpoznania potrzeb rodziców uczniów i ich oczekiwań są zebrania, konsultacje, indywidualne wizyty rodziców w szkole, prelekcje i warsztaty dla rodziców, inne formy działań wychowawców i nauczycieli, których celem jest nawiązanie kontaktu z rodzicami.

                                        a. Przez zebrania z rodzicami rozumie się zaplanowane popołudniowe spotkanie rodziców danej klasy w wyznaczonym pomieszczeniu, prowadzoną przez wychowawcę lub innego wyznaczonego nauczyciela, służące omówieniu ważnych spraw szkolnych i klasowych. Prawo zabrania głosu na zebraniu mają zarówno rodzice, jak i nauczyciele. Jeśli sytuacja tego wymaga czas po zakończeniu zebrania wszystkich rodziców przeznaczany jest na indywidualny kontakt rodziców z wychowawcą, nauczycielami, pedagogiem szkolnym, dyrektorami. Zebrania rodziców odbywają się nie rzadziej niż dwa razy w semestrze.

                                         b. Przez konsultacje rozumie się zaplanowane i wyznaczone popołudniowe dyżury wychowawców i nauczycieli, pedagoga, dyrektora stwarzające możliwość kontaktu rodziców ze szkołą i zakomunikowania ich potrzeb i oczekiwań wobec szkoły. Konsultacje mogą odbywać się kilka razy w semestrze w terminach ustalonych w harmonogramie pracy szkoły lub zaplanowane na wniosek wychowawcy, nauczyciela, pedagoga, rodziców w imieniu których występuje tzw. „trójka klasowa".

                                          c. Przez indywidualne wizyty rodziców w szkole rozumie się: ustaloną z wychowawcą, nauczycielem, pedagogiem, psychologiem, specjalistami, dyrektorem wizytę rodzica lub rodziców w szkole, wynikłą z potrzeby rodziców lub pracowników szkoły; przy ustalaniu zaistnienia wizyty formułuje się cel i termin wizyty; wizytę ustala się pisemnie, telefonicznie lub ustanie. nie ustaloną wizytę rodzica w szkole, wynikłą z jego potrzeby, rodzic może rozmawiać z pożądanym nauczycielem w czasie przerwy międzylekcyjnej lub w czasie, w którym nauczyciel nie prowadzi innych zajęć                                             d. Przez prelekcje (prowadzone przez pedagoga szkolnego, psychologa, specjalistów lub osobę przez nich zaproszoną) i warsztaty dla rodziców rozumie się zorganizowane formy spotkań tematycznych 2 dla rodziców, terminy spotkań ustala się w miarę potrzeb i zaprasza się zainteresowanych rodziców poprzez ogłoszenia i plakaty oraz na stronie. Ponadto w bibliotece i u pedagoga znajdują się opracowania (książki, czasopisma, kasety) wspierające proces wychowawczy rodziny.

                                             e. Przez inne formy działań wychowawców i nauczycieli rozumie się takie działania zmierzające do rozpoznania potrzeb i oczekiwań rodziców, jak: rozmowa telefoniczna z rodzicami, kontakt listowny –pisemne informacje i prośby skierowane do rodziców, wezwania, zaproszenia, itp. –wysyłane na koszt szkoły, za pośrednictwem pracowników administracyjnych szkoły –sekretariat, wspólny z policjantem lub pracownikiem pomocy społecznej wywiad w domu rodziny ucznia, wizyta wychowawcy, pedagoga w domu rodziny ucznia –na wcześniejsze zaproszenie przez tę rodzinę lub ,gdy sytuacja dziecka takiego kontaktu z domem wymaga (n.p. nie spełnianie obowiązku szkolnego)

4. W szkole pracuje pedagog szkolny, psycholog i specjaliści ,którzy dysponują wyznaczonym miejscem do przeprowadzania rozmów z zainteresowanymi lub wzywanymi na rozmowę rodzicami.

5. Pedagog i psycholog gromadzą, pamiętając o ochronie danych osobowych, dokumentację dostarczaną przez rodziców zgłaszających swoje oczekiwania względem pracy dydaktycznej i wychowawczo –opiekuńczej szkoły: orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego, orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinie o dysleksji uczniów, opinie dotyczące różnych problemów uczniów, korespondencję z instytucjami takimi jak sąd, policja i inne, notatki służbowe, inne dokumenty

                                              a. Pedagog i psycholog współpracują z wychowawcami, nauczycielami, dyrektorem, pielęgniarką szkolną wymieniając informacje o oczekiwaniach rodziców i organizując realizację tych oczekiwań – na tyle, na ile jest to możliwe w szkole.

                                               b. Dyrektor, wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog ściśle współpracują ze sobą (przepływ informacji) celem realizacji potrzeb i oczekiwań rodziców uczniów – na tyle, na ile jest to możliwe w szkole.

6. Poprzez komunikaty z użyciem przekazywane ustnie lub pisemnie przez wychowawców, nauczycieli, dyrektorów, pedagoga ,psychologa –rodzice proszeni są i zachęcani do współpracy ze szkołą, sygnalizowania, zgłaszania swoich problemów, potrzeb, oczekiwań.

7. Szkoła posiada stronę internetową, z której rodzice mogą czerpać informacje o ważnych zbiorach przepisów szkolnych, dokumentach szkoły, planie lekcji poszczególnych klas, a ponadto mogą napisać list –zwierający swoje spostrzeżenia, oczekiwania i potrzeby i przesłać list drogą elektroniczną na adres szkoły. 8. Wszelkie listy, pisemne opinie, sprawy rodziców rozpatrywane są w trybie postępowania służbowego.

9. W szkole przyjmuje się dwie bardzo ważne zasady dotyczące potrzeb i oczekiwań rodziców:

                                               a. Rodzice odpowiedzialni są za wychowanie swoich dzieci –szkoła ten proces wspomaga

                                               b. Szkoła jest otwarta wobec potrzeb i oczekiwań rodziców na miarę swoich możliwości.

§ 3

Informowanie rodziców

1. Przez informowanie rodziców rozumie się przekazywanie rodzicom wszystkich informacji o sytuacji szkolnej uczniów (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej) –informacji zarówno pozytywnych jak i negatywnych –w celu: dbania o prawidłowy przebieg procesu wychowywania dzieci przez rodziców, dbania o dobro dziecka – ucznia szkoły.

2. Szkoła informuje rodziców o: a. Ocenach cząstkowych, semestralnych i rocznych uczniów (oceny z przedmiotów, oceny zachowania).